یک نرم افزار محاسبه گر جدید به پزشکان در تشخیص دقیق دیابت کمک می کند

26 سپتامبر 2019 - یک نرم افزار محاسبه گر جدید که توسط محققان دانشگاه Exeter ابداع شده است به پزشکان در طبقه بندی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 کمک می کند، بدین ترتیب پزشکان می توانند از کاهش عوارض مرتبط با تشخیص و درمان ناصحیح دیابت اطمینان حاصل کنند.

در این نرم افزار از مدلی استفاده شده است که داده های موجود در مورد بیمار را با نتایج آزمایش خون او همزمان در نظر می گیرد. تشخیص نوع دیابت، اغلب برای پزشکان دشوار است. در حالی که آزمایشات خون مانند آنتی بادی بر علیه سلولهایی که انسولین تولید می کنند(سلولهای بتا)، یا خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 1 ممکن است به تشخیص نوع بیماری کمک کند، اما این آزمایشات به خودی خود تشخیصی ارائه نمی دهند و بسته به اینکه فرد سایر ویژگی های دیابت نوع 1 را داشته باشد، ممکن است بسیار متفاوت تفسیر شوند. این ماشین حساب یا نرم افزار محاسبه گر جدید، که در حال حاضر با فرمت بتا موجود است، اطلاعات موجود از آزمایش خون را با سن تشخیص بیماری در فرد و BMI او،برای یک روش درمان فردگرایانه ترکیب می کند. این ماشین حساب توسط محققان دانشگاه های Exeter،  Oxford و Dundee ساخته شده است. بودجه ی این تحقیق توسطNIHR  تامین گردید، در این مطالعه داده های 1،352 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت تجزیه و تحلیل شد، همچنین اطلاعات 582 شرکت کننده ی دیگر توسط این ماشین حساب آزمایش گردید.

این ماشین حساب جدید بر مبنای موفقیت ماشین حساب مشابه قبلی دانشگاه Exeter ، ساخته شد. ماشین حساب پیشین برای کمک به پزشکان در تشخیص دیابت MODY، که ناشی از یک ژن واحد است، ساخته شده بود. این ماشین حساب آنلاین توسط بیش از 100000 نفر مورد استفاده قرار گرفته است، و بیش از 9000 نفر این برنامه ی تلفن همراه را که Diabetes Diagnostics نام دارد، دانلود کرده اند. این نرم افزار برای ماشین حساب جدید، به روز رسانی خواهد شد. تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس اخیر انجمن اروپایی مطالعه دیابت در بارسلونا، نشان داد که تقریبا نیمی از ارجاعاتی که برای آزمایشMODY  به آزمایشگاه تشخیصی انگلستان ارسال شده اند، قبلا بر اساس استفاده از این ماشین حساب تشخیص داده شده اند، و سرعت تشخیص دیابت MODY در میان کسانی که گزارش داده اند که از این ماشین حساب استفاده کرده اند، بالاتر از افرادی است که از این ماشین حساب استفاده نکرده اند.

دکتر Angus Jones، از دانشکده پزشکی دانشگاهExeter ، که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: تشخیص صحیح دیابت برای به دست آوردن بهترین نتایج درمان برای بیماران بسیار مهم است، زیرا درمان انواع مختلف دیابت بسیار با یکدیگر متفاوت است. با این حال تشخیص نوع دیابت در برخی افراد بسیار دشوار است. محاسبه كننده ی جدید ما می تواند با تركیب ویژگی های مختلف به پزشكان كمك كند تا احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع یک را در بیمار تعیین کرده و نیاز به آزمایشات اضافی را ارزیابی کند.

این مقاله با عنوان "توسعه و اعتبارسنجی مدل های تشخیصی بالینی چند متغیره" برای شناسایی بیماری دیابت نوع 1 که نیاز به انسولین درمانی سریع دارند، در بزرگسالان 18 تا 50 ساله" در BMJ Open منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-clinicians-diabetes-accurately.html